Marte Meo metoden
Marte Meo historie
Marte Meo metoden er udviklet af den hollandske pædagog Maria Aarts. Metoden er inspireret af den nyere spædbarnsforskning, som bl.a. har påvist, at vi fødes som sociale individer med potentiale for udvikling og læring. Barnet fødes dybt socialt og indstillet på at indgå i kontakt. Barnets har stærke medfødte kompetencer til at indgå i et livgivende samspil med sine omsorgspersoner. Dette samspil får betydning for barnets tilknytning, trivsel og sunde udvikling.
Metoden præsenteres som en videometode til at observere, analysere, vurdere og evaluere på et givet samspil med fokus på at finde udviklingsstøttende ressourcer.
Den er udviklet gennem mikroanalytiske studier af det naturlige forældre-barn samspil, hvor bl.a udviklingspsykologiens mester Daniel Stern dokumenterer, at voksne kommunikerer med et spædbarn på en særlig udviklingsstøttende måde. Det er denne særlige kommunikationsform, som Maria Aarts har systematiseret, og de grundlæggende marte meo principper danner baggrund for et udviklingsstøttende samspil.
At barnet får mulighed for sund socioemotionel udvikling! Det samspil barnet mødes med, bliver den erfaring barnet møder verden med! Vi kan kun udvikle os i samspil med andre mennesker, og det gælder livslangt
- Få øje på hvad barnet/den unge allerede mestrer, og hvad han/hun har brug for hjælp til.
- Få øje på hvad den voksne allerede gør, som er udviklingsstøttende for barnet/den unge.
- Find ud af hvad den voksne har brug for at gøre mere af, eller gøre på en bestemt måde for at hjælpe barnet/den unge videre i sin udvikling.
Hvordan foregår marte meo?
Marte Meo betyder “ved egen kraft” og det er netop din/ jeres egne intuitive forældre-ressourcer, der skal i spil. Det er rådgivning via videooptagelser af din/jeres hverdagssituation, hvor jeg via videooptagelser viser dig/jer, hvad barnet/baby har brug for og samtidig er en øjenåbner for det, du/ I allerede gør godt, men som du/I måske er usikre på er godt nok.
Et typisk marte meo forløb
Der optages 2 små film på ca. 7 til 10 min. Hvad, der skal filmes, aftales ved opstartssamtalen, men det tager altid udgangspunkt i dit og jeres behov for vejledning.
Ved hjælp af videoanalysen får I som nævnt helt konkrete arbejdsredskaber, der kan løsne op for jeres udfordringer og skabe mere trivsel og glæde i familien. Dette konkrete arbejdspunkt er i fokus, indtil der aftales ny videooptagelse med nyt arbejdspunkt ved næste tilbagemelding.
I bestemmer selv om tilbagemeldingen skal foregå på mit kontor eller hjemme hos jer. Det kan være svært at få arrangeret barnepige, så min erfaring er, at langt de fleste familier er glade for, at det foregår hjemme i familien på et tidspunkt, hvor barnet/børnene er blevet puttet.
I får friske øjne til at se på jeres samspil med hinanden og med jeres børn
- At minimere skældud og konflikter til gavn for hele familien.
- At trygge forældre skaber trygge børn.
- At gå fra børn der ikke hører efter til at styrke forældre-rollen, så I bliver kærlige og kompetente rollemodeller.
- At styrke jeres ro og tro på jer selv, at styrke forståelsen for baby og kunne rumme gråden og føle jer trygge, når baby skal trøstes.
- At være den katalysator der gør, at I mestrer at have kontakt med barnet, så barnet får en tryg tilknytning og kan møde verden med selvværd og glæde.
Marte Meo principperne der sikrer udviklingsstøttende kontakt
Et lille nyfødte barn kan tage handle-, verbale- og føle-initiativer. Barnet kan bevæge sig, dreje sig væk og søge øjenkontakt, kan via forskellige gråd-nuancer sige noget og kan ved lyde og bevægelser give udtryk for sine følelser.
Når vi følger barnets initiativer, retter vi opmærksomheden på barnets gøren og laden. Vi tuner os ind på barnet. Vi kan følge barnet ved at vente på det, sætte ord på det, barnet gør, hvad barnet siger, eller hvad barnet viser os. Vi kan følge barnet ved at imitere dets mimik, lyde og bevægelser.
Når vi venter på barnet, giver vi barnet mulighed for at være med og forstå. Vi sikrer os, at vi matcher barnets udviklingsniveau. Vi giver os selv tid til at se det, barnet signalerer. Barnet får en erfaring med at det er værd at vente på. Det er en måde at vise respekt, og det ligger til grund for at kunne imitere barnet.
At imitere sit barn er højeste form for anerkendelse og et boost af kærlighedshormoner. Hjerneforskning tyder på, at vi er udstyret med spejlneuroner. Vi forbinder os via spejlneuronerne. Det lille barn smiler til far og far smiler varmt tilbage, imiterer og far og barnets nervesystemer svinger i takt.
Vi har stort behov for spejling, og dermed understreges betydningen af øjenkontakt.
- At følge initiativ
- Bekræfte initiativer positivt
- Benævne egne og barnets initiativer
- Turtagning
- Struktur; herunder at guide barnet ved at være den positive voksne , der matcher udviklingsniveau, som fordeler kontakt og opgave, viser tydeligt start og slut , bruger barnets navn, tilgodeser alle i samspillet, benævner hvad der skal ske, benævner egne initiativer, benævner hvad barnet skal, forstørre mestring, skaber stemning og er ansvarlig for stemningen. Giver anvisninger og et nej der altid er efterfulgt af et alternativ.
- Matcher du barnets udviklingsniveau
- Styrker barnets sproglige udvikling
- Styrker opmærksomhed og koncentration
- Styrker tryghed og tillid
- Styrker det nuværende øjeblik
- Styrker gensidighed og samhørighed
- Styrker selvværd, selvtillid
- Styrker at barnet begynder at sætte ord på sig selv
- Styrker selvbevidsthed
- Styrker barnets selvregulering og registrering
- Styrker at barnet for ord for og kobler en oplevelse
- Risikerer du at møde barnet over eller under dets udviklingsniveau
- Kræver det refleksion
- Er ofte tempostyrende
- Opleves det som at blive testet både på viden og på sig selv
- Kan det opleves som mistillid til barnets mestring
- Kan det forstyrre koncentrationen
- Kan det hæmme legeinitiativer og kreative processer
- Hæmmer det oplevelsen af genkendelighed
- Fokuseres på barnets præstation i stedet for væren
- Risiko for unødig styring
- Glæde
- Interesse
- Vrede/raseri
- Frygt/rædsel
- Sorg
- Væmmelse
- Skam/ydmygelse
Følelser er overordnede og kan udtrykkes på forskellig vis.
Når du benævner, hvad barnet er optaget af, styrker du barnets nysgerrighed, og du giver barnet en viden om omverden, og styrker barnets begrebsverden.
Ved at stille spørgsmål, opleves dine spørgsmål af barnet som en test af barnets viden og det skaber fokus på korrekt præstation med fare for at barnet lider nederlag. Spørgsmål giver også barnet indtryk af, at du som forældre er usikker.
Barnet kigger efter en hund på gåturen. Det er langt vigtigere at benævne barnet end at teste barnet: ” Hvad er det?” ”Hvad siger hunden?” Sig i stedet for; ” Ja, du kigger på en hund”
Eller: ”Kan du fortælle mormor, hvilken farve din kjole har?”
Du kan i stedet for sige; ”Se mormor, Sofie har en fin rød kjole på” eller ”Du er så glad for din fine røde kjole. ”Se mormor synes også den er flot”
På den måde respekterer du barnet og møder barnet udviklingsstøttende.
Når du har fokus på det, barnet mestrer, og positivt bekræfter barnet, styrker du barnets lyst til at tage flere initiativer, styrker barnets selvværdsfølelse og nysgerrighed.
Når du giver barnet anvisninger i stedet for at sige NEJ, LAD VÆRE og HOLD OP styrker du barnets mulighed for at samarbejde og lære. Det, du italesætter, vokser. Ved for eksempel at sige: ”Nej, du må ikke lege med ledningen” øges fokus på ledningen. Barnet hører og forstår ikke ordet IKKE. Derved kommer barnet til igen og igen at røre ved den spændende ledning. Alternativet er at give en anvisning.
”Øj du synes ledningen er spændende”, derved får du barnets opmærksomhed, du skaber en kontakt. ”Se her, du må lege med din telefon”, vis barnet alternativet, gør det spændende og hjælp barnet med at flytte fokus.
Ved at være den positive voksne kan du tage ansvar for det, der er voksenansvaret og guide dit barn. At være anerkendende og positiv er ikke det samme, som at barnet skal bestemme det, der ikke er til forhandling. Der er mange situationer i en almindelig hverdag, hvor barnet skal noget. Have tøj på, i seng, spise mad mm. Som voksen er det vigtigt, at du kan strukturere og møde barnet udviklingsstøttende. Ved at anvende marte meo principperne minimeres skæld ud og konflikter.
Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, så er det fordi du ikke har forstået den godt nok!
Albert Einstein
Marte Meo er en metode, der bruger video til at analysere samspillet mellem mennesker.
Det er netop det enkle ved Marte Meo- metoden, der er genialt.
Konkrete anvisninger. Billederne taler for sig selv og til hjertet.
Udelukkende få ord uden nødvendighed for at bruge tidens trends af buzz words. Kontekst uafhængigt.
Så faktisk er Marte Meo metoden i sig selv lige præcis et pragteksempel på, at er der dyb viden og erfaring (emperi og evidens ) som grundlag for en metode, så er det enkle muligt!
Dejlige tilbagemeldinger
Lene
Manuela Truhr
Facebook 2018
Margit
Dagplejer i Kolding
Henriette Sørensen
Kolding